Tuesday, November 17, 2009

Dua

Seluar saya terkoyak di lutut. Saya bergegas ke mall berdekatan, mencari perkakas untuk menjahit. Masalahnya saya tidak tahu bagaimana mahu mematikan jahitan itu. Melissa baru datang dari kafe berdekatan dan bertanya, "Buat apa tu?".

"Basuh baju", kata saya. Sudah nampak, bertanya pula bisik hati saya.

"Mana ada orang basuh baju dalam pejabat. Tak ada baldi, tak ada sabun, tak ada air," balasnya.

"Owh, akhirnya Tuhan memberi kamu pencerahan", kata saya.

"Berikan pada saya dan jika berkesempatan saya akan jahit seluar kamu dan pulangkannya pada keesokan hari", sambung Melissa.

Mujur Encik Fourier mengupah seorang gadis menjadi pembantu peribadi. Ramai juga kakitangan pejabat nendapat untung. Terfikir juga saya mengapa wanita secantik Melissa masih single. Ataupun mungkinkah hati dia sama seperti hati saya, pecah berderai dan disimpan di dalam kelalang kon sebelum dikitar semula. Atau mungkin juga dia seperti gas-gas adi (inert gas) yang lebih suka bersendiri.

3 comments:

  1. wah!! apasal lu x pikat je melissa tu??



    lawa x?

    ReplyDelete
  2. sabar..ini baru je beginning story.
    gua nak kasi cerpen ni panjang sikit

    ReplyDelete
  3. keh keh keh. bagus. wa link blog ni. best bace.

    ReplyDelete