Thursday, November 19, 2009

Tiga

Belum sempat saya melelapkan mata, telefon bimbit berdering. Satu pesanan masuk. "Seluar kamu sudah siap dijahit, boleh minta pada saya esok - Melissa". Balas saya, "Terima kasih". Saya merebahkan badan ke atas tilam dan terus lena hingga keesokan pagi.

Pagi itu.

Satu pesanan ringkas dalam inbox telefon yg saya tidak perasan semalam; "Takkan terima kasih saja - Melissa, 2:32am". Saya tidak ambil peduli. Terus ke dapur dan menyediakan sarapan pagi saya, secawan milo dan 2 keping roti. Zarah-zarah air bergetar rakus di dalam cerek air. Air panas sudah tersedia. 3 sudu milo, 2 sudu gula dimasukkan ke dalam cawan seramik. Dan ditambah dengan air panas. Gerakan Brown muncul di permukaan air sehingga semua campuran larut. (Milo, anda jadi segar dan sihat).

Di pejabat.

Sampai di pejabat ada satu bungkus plastik di atas meja. Nyata seluar saya sudah siap dijahit. Melissa yg lalu-lalang di koridor pejabat menjengah di bilik pejabat saya. "Macam mana," katanya.

"Macam mana apa?", saya kehairanan.

"Takkan terima kasih saja", sampuknya.

"Owh.. Hukum Newton Ketiga; setiap tindakan ada tindak balas yg sama magnitud tetapi bertentangan arah. Kamu nak apa?", tanya saya.

"Jumpa tengah hari nanti, di kafe di bawah," balasnya sambil berlalu pergi.

Photon-photon dari sang suria menembusi tingkap pejabat saya pagi itu. Hari yg sangat cerah di musim bunga. Pagi yg ceria, seceria wajah Melissa.

5 comments:

  1. "Owh.. Hukum Newton Ketiga; setiap tindakan ada tindak balas yg sama magnitud tetapi bertentangan arah. Kamu nak apa?", tanya saya.

    pehal banyak konsep fizik kali ni? Wa syak lu peminat rambut Einstein.

    3 sudu milo, 2 sudu gula.. hm..

    ReplyDelete
  2. biasa la beb.. dilema pelajar sains

    ReplyDelete
  3. chett.. ni sains gunaan ke sains guna-guna?

    ReplyDelete
  4. hhehehe... kire ok lah tu daripada sainstifik.. wa harap watak utama dapat membelanja awek itu..

    ReplyDelete