Tuesday, November 17, 2009

Satu

Selalunya pelangi muncul di petang hari. Namun hari itu dia muncul di awal pagi. Entah kegembiraan apa yg mengheretnya ke dada langit. Dan saya seusai minum milo panas, memulakan kayuhan basikal menuju ke tempat kerja. Ya, kami menyahut seruan parti hijau yang mahu alam sekitar bersih; sekurang-kurangnya meminimumkan pencemaran.

Pagi itu saya kakitangan pejabat terawal tiba di tempat kerja. Mungkin yang lain masih tersangkut dalam kesesakan lalulintas, dan mungkin juga terlena di atas pangkuan stereng kereta. Zarah-zarah udara menari keriangan tatkala mentari memancarkan gelombang elektromagnetiknya ke permukaan bumi. Saya memanaskan air didalam microwave (ketuhar gelombang mikro).

Di atas meja bersepah dengan artikel-artikel terbitan JACS. Saya tersenyum memandangnya. Dihadapan saya ada tiga benda. Artikel/jurnal, milo panas, dan sebuah jam. Pukul 10, Encik Fourier mula memasuki pejabat.

Hati saya berhasad di pagi itu.

"Wah, sudah potong rambut. Smart".

No comments:

Post a Comment